Ljudet skapar lika mycket känsla i en butik som inredningen gör. Med rätt musik och rätt ljud byggs varumärket i ännu en dimension.

Röhnisch

Träning och gemenskap för kvinnor, av kvinnor.

Bakgrund: 

Röhnisch skapar sportkläder för kvinnor, av kvinnor och finns i över 20 länder. Det växande företaget behövde ett helhetsgrepp kring ljudfrågan och en omfattande audio branding för både butiksmiljö och kommunikation sattes igång tillsammans med matchande doftdesign.

Utmaning: 

Att översätta varumärkets profil till ljud och skapa en ljudidentitet som kunde lyfta och förstärka varumärkets uttryck, både för kunder och personal i konceptbutiken i Stockholm men också för kunderna runt om i världen genom företagets audiovisuella kommunikation som exempelvis filmer.

Lösning: 

Baserat på varumärkets tydliga vision skapade vi en audio branding där samma identitet och känsla återkommer i både butik och audiovisuell kommunikation. För att addera ytterligare en dimension till varumärket tog vi fram en doftdesign som även lanserades i form av doftljus. I samband med ombyggnaden av konceptbutiken på Norrlandsgatan i Stockholm installerade vi ny högtalarteknik som tillsammans med ljudinnehållet och doftdesignen skapar en välkomnande, behaglig och inspirerande miljö.

Ströms Man & Woman

Tidlös stil.

Bakgrund:

Alla varumärken är unika och har en egen historia.
Klädbutiken Ströms är ett av dem. Ströms startade 1906 och har legat på nuvarande plats, hörnet Kungsgatan och Sveavägen, sedan 1939. Genom decennierna har man samlat på sig en hel del erfarenheter om stil, kvalitet och – naturligtvis – service.  Men självklart måste Ströms också vara en del av samtiden. Därför har man aktivt förnyat sig på senare år. Som ett led i detta kontaktades Lexter.

Utmaning:

Utmaningen för Ströms var dels att omfamna traditionen, men också att peka mot framtiden. Att ta vara på det tidlösa varumärkets fantastiska stil och charm samtidigt som man injicerar modernitet och nutid.
Placeringen av butiken, vid den enormt trafikerade korsningen Sveavägen/Kungsgatan ställde höga krav på rätt ljud och utrustning.

Lexter tog fram en audio branding utifrån Ströms DNA. I uppdraget ingick ljuddesign av butikens samtliga våningsplan och avdelningar. Även de klassiska skyltfönstren ut mot båda gatorna, fick avancerad ljudteknik som nu hjälper till att dra uppmärksamheten mot butiken. Ljudinnehållet har en urban känsla uppblandad med blinkningar mot det fina gamla hantverket och historien som sitter i väggarna. För att gestalta det moderna, nutida Ströms har stor möda lagts ner på att hitta exakt rätt urval av musikstilar. Mer moderna musikstycken bryts av med oväntade nedslag i musikhistorien. Den datoriserade lösningen, Lexter Sound System, ger helt sömlösa och handmixade spellistor.

Lösning:

Camp Pro

Flera dimensioner av träning.

Bakgrund

Camp Pro är den nya, moderna butiken för dig som ”älskar att träna men hatar att ha ont”. I lokalen på Hornsgatan i Stockholm kan man få professionell hjälp med behandling av tränings- och löparskador samt få speciellt utpassade skor och utrustning som förbygger förslitningar och minskar risken för skador. I sortimentet finns de flesta välkända märkena och personalen har medicinsk utbildning. Inför lanseringen bad Camp Pro Lexter att ta hand om ljuddesignen i den nya butiken.

Utmaning:

Att skapa ett varmt, inspirerande ljudkoncept som sätter stämningen, väcker lusten att träna och maskerar det oönskade ljudet från trafiken utanför. I butiken och behandlingsrummen pågår många samtal, så ljudkulissen får samtidigt inte vara för dominerande.

camppro2_lexter.jpg
Camppro_lexter.jpg

Lösning:

Lexter tog ett helhetsansvar för ljuddesignen. Det innebär att uppdraget innefattade ljudkoncept, ljudinnehåll, teknik och installation. I uppdraget har Lexter haft ett tätt samarbete med Scandinavian Retail Center, som står för interiördesignen. Butiken och loungeytan på entréplan har ljudsatts i linje med den visuella inredningen, vilket skapar en sinnlig helhet större än dess separata delar. En konceptuell playlist med ljudeffekter arbetades fram och implementerades i butiken. Ljudet spelas upp av Lexter Sound System. Ljudinnehållet ger en varm, ombonad närvaro och fångar samtidigt upp mycket av det starka bullret från trafiken utanför. Samtidigt riskerar det inte att störa konversationen mellan kunder och personal i butiken.

Bredbandsbolaget

Modern flagshipstore i hjärtat av Stockholm.

Bakgrund:

Bredbandsbolaget har stor marknadsandel av marknaden för bredband i Sverige. Netcorner, som jobbar med digital signage, bad oss om hjälp med ljudlösningar i Bredbandsbolagets nya konceptbutik på Sergelstorg i Stockholm.

Utmaning:

Att skapa fredade ljudzoner i lokalen utan att ljudet läckte över till andra platser.

head_3.gif

Lösning:

Vi levererade och installerade riktat ljud till en 3,6 meter bred och 2 meter hög skärmvägg. Rätt ljudteknik på tre utvalda platser levererar optimalt ljudinnehåll från skärm utan att förorena andra ytor i butiken. Ljudarkitekturen säkerställer också att ljudet ”träffar” kunderna på exakt rätt ställe i butiken för att skapa mest intresse och köplust.

Fritidsresor

Känslan sitter kvar lite längre.

Bakgrund:

Fritidsresors nya butikskoncept behövde ljudsättas och vi fick det roliga uppdraget.

Utmaning:

Att öka uppmärksamheten för butiken samt locka till reseköp när man väl går över tröskeln.

Fritidsresor2_Special.png
head_8.gif

Lösning:

Vi skapade ett behagligt och härligt ljudkoncept som ger känslan av semester i fjärran land. Med riktad ljudteknik över loungeytorna, där man väntar på sin tur, läser kataloger etc. ökar vi med ljudets hjälp semesterlusten. Spelande fönsterrutor (löstes med ljudpuckar) på så väl ut- som insidan i entrén ökar uppmärksamheten för butiken, och ger en direkt upplevelse. Kontinuerligt producerar vi även allt Fritidsresors ljudinnehåll.

Uppdrag