Ljudet skapar lika mycket känsla i en butik som inredningen gör. Med rätt musik och rätt ljud byggs varumärket i ännu en dimension.

RED_LINE.png

Babor Store and Treatment Lounge

Professionell och innovativ hudvård sedan 1956.

Bakgrund:

Babor Store and Treatment Lounge finns på Humlegårdsgatan i Stockholm i lokaler om ca 260kvm som sträcker sig över två plan. Kunder kommer in genom entrén på övre plan och möts av butiksytor med försäljning av och rådgivning om Babors egna produkter. Härifrån går trappan till nedre planet som rymmer flera behandlingsrum och avkopplande lounge med mera. Med ljud- och doftdesign ville Babor förstärka upplevelsen genom att tilltala flera sinnen hos sina besökare.

Utmaning:

Att ljuddesignen skulle klara både akustiska och psykoakustiska utmaningar. På övre plan ville vi skapa en inspirerande och stimulerande känsla. Detta både för besökare, men även för personalens energi och välbefinnande under arbetsdagen. Ytorna på nedre plan skulle däremot uttrycka lugn och harmoni. Ljudmiljön skulle skapa igenkänning genomgående i lokalerna och ha naturliga övergångar trots den varierade intensiteten och känslan i de olika ytornas ljudinnehåll. På övre plan är det höga takhöjder och mycket hårda material, såsom marmor och glas. På nedre plan är det däremot låga takhöjder, mycket trä och växter. Detta ställde, förutom krav på ljudinnehållet, även krav på val av teknik.

Lösning:

Lexter har skapat flera olika ljudzoner hos Babor. För två av zonerna har vi handproducerat musikspellistor som är anpassade i känsla och intensitet för att fungera för de olika funktioner som ryms i lokalen, olika tider på dygnet eller vid tillställningar och event. I trappen mellan våningsplanen, samt vid de två växtväggar som finns utanför behandlingsrummen, spelas naturljud som på ett behagligt sätt blandar sig med och syr ihop musikspellistorna på övre och nedre plan. I behandlingsrummen kan kunden själv välja mellan tre olika ljudproduktioner De-Stress, Ambience och Energy för att skapa den önskade sinnesstämningen för just sin behandling. Entrén har doftsatts och besökaren möts här av en doft som ger en förnimmelse av bland annat cederträ.

 

Nordiska Galleriet

Handplockade designmöbler och inredningsdetaljer från hela världen.

Bakgrund: 

Den klassiska möbel- och designbutiken Nordiska Galleriet ligger, sedan över 100 år tillbaka, på Nybrogatan 11 i Stockholm och erbjuder ett noga utvalt sortiment av exklusiva möbler, konstverk, textilier och inredningsdetaljer från olika delar av världen. Här möts designklassiker och modern formgivning som tillsammans ger butiken sin unicitet och personlighet. Lexter togs in för att skapa en ljuddesign som adderar till den genomtänkta estetik som är Nordiska Galleriets signum. Läs mer om Nordiska Galleriet här.

Utmaning: 

Att skapa en jämn ljudbild över butikens tre våningsplan där ytorna är stora och bitvis har mycket höga takhöjder. Den form- och stilsäkerhet som möter besökaren i butiken skulle återspeglas i ljudarkitekturen. Med hjälp av ljudet ville vi förstärka varumärket och tillföra ännu en dimension till den inspirerande miljön. Nordiska Galleriet har emellanåt olika event, vilket ställde krav på att den tekniska lösning som skulle implementeras enkelt kunde möjliggöra inkoppling av exempelvis DJ-utrustning.

outsideNG.jpg
insideNG.jpg

Lösning: 

Nordiska Galleriet har fått en komplett ljuddesign där konceptet tagits fram utefter en förstudie. En jämn och fin ljudbild har åstadkommits trots utmanade rumsliga och akustiska förutsättningar. Stort fokus har lagts på funktionen så att Nordiska Galleriet själva kan styra över vad som spelar och med vilka volymer. Flera eventljudsupplevelser har skapats för att förhöja ljudmiljön ytterligare. En av dem spelas invändigt och utvändigt i de karakteristiska skyltfönsterpartierna och en annan spelas som en installation i butiken där uppspelningen sker via en högtalare som ingår i Nordiska Galleriets sortiment. De fristående eventljuden har producerats med omsorg och noggrannhet för att på ett bra och naturligt sätt integreras med övriga ljud i ytorna.

Röd linje.png

Röhnisch

Träning och gemenskap för kvinnor, av kvinnor.

Bakgrund: 

Röhnisch skapar sportkläder för kvinnor, av kvinnor och finns i över 20 länder. Det växande företaget behövde ett helhetsgrepp kring ljudfrågan och en omfattande audio branding för både butiksmiljö och kommunikation sattes igång tillsammans med matchande doftdesign.

Utmaning: 

Att översätta varumärkets profil till ljud och skapa en ljudidentitet som kunde lyfta och förstärka varumärkets uttryck, både för kunder och personal i konceptbutiken i Stockholm men också för kunderna runt om i världen genom företagets audiovisuella kommunikation som exempelvis filmer.

Lösning: 

Baserat på varumärkets tydliga vision skapade vi en audio branding där samma identitet och känsla återkommer i både butik och audiovisuell kommunikation. För att addera ytterligare en dimension till varumärket tog vi fram en doftdesign som även lanserades i form av doftljus. I samband med ombyggnaden av konceptbutiken på Norrlandsgatan i Stockholm installerade vi ny högtalarteknik som tillsammans med ljudinnehållet och doftdesignen skapar en välkomnande, behaglig och inspirerande miljö.

Ströms Man & Woman

Tidlös stil.

Bakgrund:

Alla varumärken är unika och har en egen historia.
Klädbutiken Ströms är ett av dem. Ströms startade 1906 och har legat på nuvarande plats, hörnet Kungsgatan och Sveavägen, sedan 1939. Genom decennierna har man samlat på sig en hel del erfarenheter om stil, kvalitet och – naturligtvis – service.  Men självklart måste Ströms också vara en del av samtiden. Därför har man aktivt förnyat sig på senare år. Som ett led i detta kontaktades Lexter.

Utmaning:

Utmaningen för Ströms var dels att omfamna traditionen, men också att peka mot framtiden. Att ta vara på det tidlösa varumärkets fantastiska stil och charm samtidigt som man injicerar modernitet och nutid.
Placeringen av butiken, vid den enormt trafikerade korsningen Sveavägen/Kungsgatan ställde höga krav på rätt ljud och utrustning.

Lexter tog fram en audio branding utifrån Ströms DNA. I uppdraget ingick ljuddesign av butikens samtliga våningsplan och avdelningar. Även de klassiska skyltfönstren ut mot båda gatorna, fick avancerad ljudteknik som nu hjälper till att dra uppmärksamheten mot butiken. Ljudinnehållet har en urban känsla uppblandad med blinkningar mot det fina gamla hantverket och historien som sitter i väggarna. För att gestalta det moderna, nutida Ströms har stor möda lagts ner på att hitta exakt rätt urval av musikstilar. Mer moderna musikstycken bryts av med oväntade nedslag i musikhistorien. Den datoriserade lösningen, Lexter Sound System, ger helt sömlösa och handmixade spellistor.

Lösning:

Bredbandsbolaget

Modern flagshipstore i hjärtat av Stockholm.

Bakgrund:

Bredbandsbolaget har stor marknadsandel av marknaden för bredband i Sverige. Netcorner, som jobbar med digital signage, bad oss om hjälp med ljudlösningar i Bredbandsbolagets nya konceptbutik på Sergelstorg i Stockholm.

Utmaning:

Att skapa fredade ljudzoner i lokalen utan att ljudet läckte över till andra platser.

head_3.gif

Lösning:

Vi levererade och installerade riktat ljud till en 3,6 meter bred och 2 meter hög skärmvägg. Rätt ljudteknik på tre utvalda platser levererar optimalt ljudinnehåll från skärm utan att förorena andra ytor i butiken. Ljudarkitekturen säkerställer också att ljudet ”träffar” kunderna på exakt rätt ställe i butiken för att skapa mest intresse och köplust.

Uppdrag