Vi har stor erfarenhet att arbeta med handelsplatser och gallerior. Det är komplexa och roliga uppdrag som bland annat kräver förståelse för befintliga ljud, floor traffic, inriktning, de anställdas arbetsmiljö och den kommersiella cykeln. Här kan du läsa mer om några utvalda uppdrag. 

Line_red.png

ÅHLÉNS

Vi är stolt helhetsleverantör av ljud- och musikinnehåll till Åhléns 70 varuhus och har gjort konceptuell ljuddesign till de tre Cityvaruhusen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Läs mer om några av de specialuppdrag vi gjort för Åhléns olika avdelningar nedan samt under Hotell & Restaurang samt Showroom & Skyltfönster.

Åhléns Cityvaruhus

Sveriges största varuhuskedja satsar på att ge kunderna en upplevelse för alla sinnen. 

Bakgrund:

Åhléns City finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och är kedjans största varuhus där man bland annat erbjuder ett bredare sortiment än övriga Åhlénsvaruhus runt om i landet. Här vill man ge kunderna en upplevelse för alla sinnen och Lexter fick uppdraget att leverera omfattande konceptuell ljuddesign.

Utmaning:

I Cityvaruhusen är ytorna stora, mängder med olika varumärken ryms under samma tak, de många anställda vistas i miljön många timmar om dagen och varuhusen förändras ofta. Man har också olika kundflöden under dagen. Allt detta ställer oerhört höga krav på ljuddesignen som måste vara flexibel, inte får bli för påträngande och ska skapa en lugn och harmonisk miljö samtidigt som den ska inspirera och förstärka upplevelsen.

Lösning:

För Cityvaruhusen har vi gjort konceptuell ljuddesign, från idé, koncept och projektledning till teknik, installation, ljudinnehåll och förvaltning. Vi har skapat ett behagligt och dynamiskt ljudlandskap som får både personal och gäster att trivas. För att möta de olika målgruppernas behov har vi delat in varuhusen i olika ljudzoner och tagit fram separata playlists för olika specifika avdelningar. Då många ytor är öppna har vi även skapat osynliga ljudväggar för att få till snygga, sömlösa ljudövergångar. Vi kompletterade även varuhusens gamla ljudsystem med hundratals nya högtalare. Hela ljudinnehållet distribueras av Lexter Sound System där vi schemalägger musiken efter olika tidpunkter och flöden på dygnet, vilket gör ljudinnehållet dynamiskt och flexibelt.

Till barnavdelningen på Cityvaruhuset i Stockholm gjorde vi ett fantastiskt roligt, omfattade och speciellt ljuddesignskoncept som vunnit flera internationella priser.

 
line_red.png

MOOD STOCKHOLM

Läs mer nedan om det omfattande arbete som lett fram till ett av Europas största ljuddesignskoncept
med 21 olika ljudzoner ett hundratal unika ljudproduktioner. Ett projekt vi är extra stolta över att genomföra och förvalta. Du kan också läsa mer om några specifika installationer vi gjort hos Mood under kategorierna Skyltfönster & Showroom samt Utomhusmiljöer.

Mood Stockholm

En oas för Stockholmarna. Handelsplatsen där du kan njuta, shoppa och umgås.

Bakgrund:

Mood Stockholm är den brokiga och myllrande mötesplatsen mitt i Stockholms city. Här är de stora kedjorna bojkottade, istället är huset fyllt av handplockade butiker och trevliga restauranger. Det är som en egen stad i staden. Lexter har arbetat med AMF Fastigheter och deras projekt Mood Stockholm ända sedan dåvarande Sahlénhuset började byggas om.

Utmaning:

Att skapa ett ljudkoncept som var så flexibelt att det kunde ge Mood Stockholms tre olika delar: Wishing, Desire och Everyday deras egen, karaktäristiska känsla men ändå bilda en tydligt hophållen atmosfär. Konceptet fick inte störa personalen eller kunderna och behövde även fungera med befintliga ljud i byggnaden.

Lösning:

Lexter arbetade fram hela ljudarkitekturen, en av de största ljuddesignlösningarna i Europa, för handelsplatsens alla allmänna ytor. Hänsyn togs till de tre separata delarna och den urbana trädgården, men ändå skapades en väl sammanhållen ljuddesign med 21 olika ljudzoner som lyfter känslan, ökar trivseln och skapar ambience. Konceptet får liv tack vare ett 100-tal unika ljudproduktioner samt den anpassade specialteknik som används i gångarna, rulltrapporna, konstverken, trädgårdarna samt Mood Stockholms fantastiska tematoaletter. Ljuddesignen anpassas enkelt efter flöden och tidpunkter med Lexter Sound System och en tillhörande app. Vi arbetade även fram en unik signaturdoft för Mood Stockholm. Läs mer om den lite längre ner.

 

      Här hittar du några av Lexters ljudevent på Mood Stockholm

Foto: Mathias Nordgren

Foto: Mathias Nordgren

LED-tak Norrlandsgatan: specialkomponerade ljudpaletter som synkar med Peter Hagdahls ljuskonstverk.

Foto: Louise Billgert

Foto: Louise Billgert

Barntoalett med världen upp och ned både i bild och ljud.

Foto: Louise Billgert

Foto: Louise Billgert

Flera olika toaletter med specialdesignade ljudambiencer och musik.

Foto: Mood Stockholm

Foto: Mood Stockholm

Till Konstverket “Pretty Vacant” (Entrén Regeringsgatan/Mäster Samuelsgatan) spelas det specialkomponerade musikverket “Metropolis”.

Line_blue.png

Mood Stockholm Doftdesign

 

Doftdesignen är en subtil men viktig del av Mood Stockholms uttryck och känsla. På uppdrag av Mood Stockholm arbetade Lexter fram en modern och frisk signaturdoft till handelsplatsen. Flera av entréerna och även vissa av gångstråken i huset är doftsatta med den unika kompositionen.

Då många besökare ofta undrat vad det är som doftar så gott kan man numera även köpa Mood Stockholms eget doftljus hos Conciergen uppe på plan 3. 

Röd linje.png

EASTON HELSINKI

På Lexter utför vi även projekt utanför Sveriges gränser. Den nyöppnade handelsplatsen Easton Helsinki är ett exempel på detta. 

blå linje.png

Easton Helsinki

Helsingfors nya urbana handelsplats med samhällsanda.

Bakgrund:

Easton Helsinki är östra Helsingfors nya handelsplats med fokus på kundupplevelse, lokal gemenskap och social matkultur. Ägare till handelsplatsen är en av Finlands största detaljhandelskedjor Kesko. Lexter blev inbjudna för att skapa ljuddesignen för de allmänna ytorna och med hjälp av ljud stärka det generella intrycket av handelsplatsen och addera en ny dimension till kundupplevelsen.

Utmaning:

Att skapa en ljuddesign som på ett fint sätt kunde harmoniera med den befintliga miljön på Easton Helsinki. En miljö till stor del bestående av hårda material såsom glas, betong och trä och som på många platser har väldigt höga takhöjder. Vi ville ge Easton Helsinkis besökare en stimulerande och behaglig ljudmiljö, där intensiteten är anpassad efter hur kundflödet förändras under dagen och där ljudinnehållet återspeglar handelsplatsens varumärke.

Lösning:

Ett unikt och multifunktionellt ljuddesignkoncept har arbetats fram för Easton Helsinki i enlighet med den arbetsprocess som satts upp av Lexter. Ett arbete som tagit närmare tolv månader från genomförd förstudie till slutlig installation. Lexter har på platsen sett över akustik, högtalarteknik och ljudinnehåll. Handelsplatsen har fått en specialkomponerad ljudidentitet, ”Singing Lights”. En flera timmar lång komposition med inspiration hämtad från ljusen i den 300kvm stora animerade LED-väggen, ”The Identity Wall”, som finns i hjärtat av handelsplatsen. Med riktade högtalare har vi skapat ljudtunnlar i rulltrapporna som går utmed ”The Identity Wall” från gatuplan till tredje våningen, där de som åker får ta del av kompositionen i sin helhet. Vid handelsplatsens andra rulltrappsstråk, vid huvudentrén, sträcker sig stora glasfönster från gatuplan till andra våningen. Här spelas ”Singing Lights” med ett något mer energiskt tempo. Små högtalare, så kallade ljudpuckar, har fästs direkt på glasrutorna och gör glaset till ljudbärare. ”Singing Lights” återkommer även som ljudlogotyper i de handproducerade spellistor som skapats för handelsplatsens allmänytor. Ljuddesignen fungerar både stämningshöjande och varumärkesbyggande, men bidrar även till att knyta ihop handelsplatsens olika delar och våningar med varandra. Allt styrs med Lexter Sound System med funktioner som schemaläggning, byte av ljudinnehåll och justering av volym.   

Line_red.gif

TUNA PARK

Vi jobbar även med renodlade köpcentrum och ett av de senaste projekten där vi gjort
omfattande konceptuell ljuddesign är Tuna Park i Eskilstuna.

Tuna Park Eskilstuna

Ett köpcentrum som bjuder besökaren på mer än shopping.

Bakgrund: 

På köpcentret Tuna Park i Eskilstuna ryms över 65 butiker och ett stort antal kaféer och restauranger. I samband med att gallerians WC-del och food court skulle byggas om togs Lexter in för att skapa en behagligare ljudmiljö och inspirerande ljudupplevelser i de gemensamma ytorna, gångstråken och de tre största entréerna.

Utmaning:

Att skapa en ljudmiljö som är välkomnande, behaglig och jämn över oerhört stora ytor. I lokalens gemensamma ytor och gångstråk finns befintligt ljud i form av musik och sorl som läcker ut från butiker och restauranger men också stim från besökarna att ta hänsyn till.

Lösning:

 

Med väl genomtänkt högtalarplacering och ljudinnehåll som anpassas efter de akustiska förutsättningarna, hjälper ljuddesignen till att utesluta de oönskade ljuden och på så vis kan vi undvika ett myller av olika ljud. Med två ljudzoner och överraskande ljudupplevelser som distribueras och hanteras genom vår plattform Lexter Sound System, runt hundra nya högtalare, skräddarsydd spellista och specialproducerade ljudeffekter och ambienser har vi skapat en jämn ljudbild och en härlig ljudmiljö i de stora ytorna. Vid installationen drog vi över en kilometer kabel och placerade högtalarna noga genomtänkt, både estetiskt och akustiskt.

Uppdrag