Det är få ställen där atmosfären är så viktig som på hotell och restauranger. Här lyfter rätt ljud på rätt plats intrycket ännu ett par nivåer. Det kan till och med vara skillnaden mellan en nivå av stjärnor och nästa. 

Pane Fresco 

Paolo Robertos första Pane Fresco på Åhléns City Stockholm.

Bakgrund: 

Tv-kocken och forne boxningsproffset Paolo Robertos krogkoncept Pane Fresco öppnade sin första restaurang på Åhléns City Stockholm. Det är en livlig och rustik italiensk restaurang, deli, gelateria och espressobar med ett delvis öppet restaurangkök - här rör sig folk från morgon till kväll. 

Utmaning: 

I den snygga restaurangmiljön, inredd med mycket hårda material kan ljudmiljön för personal och matgäster bli slamrig. Vår utmaning stod i att genom ljuddesign maskera oljud från kök, servering och butiker runt om och skapa en skön och behaglig ljudmiljö där man vill stanna länge som gäst.

Lösning: 

Lexter har ansvarat för hela kedjan från koncept och ljudinnehåll till teknik och installation. Ljuddesignen förstärker den familjära, italienska känslan. Stämningsfull musik blandas med inslag av miljöljud hämtade från kontinenten och lyfter in omgivningsljudet som en komponent. Med teknik som är noga utplacerad efter rummets förutsättningar skapas en jämn ljudbild. Tillsammans skapar det en trivsam och härlig miljö för både personal och gäster.

Sally Voltaire & Systrar

En matfilosofi som ger innovativ, snygg, enkel och god mat.

Bakgrund:

På Åhléns City Stockholms nyrenoverade andra plan har Sally Voltaire & Systrar öppnat en modern vegetarisk restaurang med juicebar, tesalong och butik. Matgäster och kunder strömmar in till den stora lokalen, inredd med mycket hårda material och det skrammel och stim som uppstår kan skapa en ljudmiljö som inte är behaglig för personal och besökare.

Utmaning: 

Att med hjälp av ljuddesign förstärka restaurangkonceptets uttryck och skapa en ljudmiljö som ger en skön och avslappnande känsla samtidigt som oönskade ljud från exempelvis servering maskeras.

Lösning: 

Vi har skapat en ljuddesign som ger en skön, behaglig och trivsam känsla i såväl butiksdel som restaurang. Ljudinnehållet, som är en unik produktion med ljudeffekter och musik, matchar idéen till restaurangkonceptet. Ljuddesignen maskerar befintliga ljud i miljön, såsom porslin, fläktar och köksutrustning.

Le Rouge

Restaurangen med mystik och magi.

Bakgrund: 

Mellan restaurangerna Le Rouge och Österlånggatan 17 i Gamla stan finns en passage med trappor och korridorer som tidigare mest använts av personal. Denna öppnades upp för besökarna och genom detta erbjöd man inte bara en genväg och en ny bar-del, utan även en trollbindande upplevelse där inredning, ljussättning och ljuddesign skapar en magisk värld som rimmar väl med Le Rouges historia och koncept.

Utmaning: 

Att med hjälp av ljuddesign och rätt teknik matcha och förstärka det kraftfulla visuella uttryck som skapats av scenograferna Maria Sohlman och Anna Coinberg genom dekor, ljus och miljö.

 

Lösning: 

 

Passagen genom vattenfallet, den mystiske magikerns vagn och cirkusvagnen som ibland tycks få en förbannelse över sig har ljudlagts med ett färgstarkt koncept. Med en bred ljudbild, specialproducerat ljudinnehåll och noga utvald teknik skapar vi rörelse och liv i miljön och lyfter den totala upplevelsen som tar besökaren på en färd bortom tid, rum och förnuft.

Pong Gruppen

Restaurangkoncern i Stockholm med brett koncept, från buffé till fine dining och nattklubb.

Bakgrund:

För elva år sedan öppnades de första Pongrestaurangerna i de gamla Klarakvarteren i Stockholm. Idag driver företagsgruppen 17 restauranger och står i startgroparna för att öppna fler. Man har restauranger inom alla segment, från fastfood i city och i gallerior till asiatisk finmat, så som Waipo på Drottninggatan och Orkidé på Medborgarplatsen.

Utmaning:

Varje restaurang inom Pong har sina förutsättningar och utmaningar, både vad gäller rumslig miljö och det mänskliga flödet. I arbetet med att skapa unik och tilltalande ljuddesign på varje restaurang har vi utgått både från vilken typ av matservering det är, flöden av gäster samt rummens akustiska förutsättningar. Exempelvis så har den sociala fine dining-restaurangen Waipo en publik om dagarna och en annan kvällstid, medan Pong Lindhagen framförallt är en myllrande lunchrestaurang och Zan By Pong i Kista har en japansk inriktning med sushi på rullband. Detta har ställt höga krav på lyhördhet för Pongs koncept och förmågan att med hjälp av den bästa tekniken realisera företagsgruppens visioner om stämning och känsla.

Lösning:

Vi har skapat unika ljudkoncept baserade på restaurangernas inriktning, de olika lokalernas flöden och behov. De flexibla systemen är uppdelade i flertalet zoner som gör det enkelt att styra ljuddesignen utifrån tid på dygnet och den specifika ytans användningsområde. Vi har använt skräddarsydd teknik som garanterar bästa möjliga spridning av både stämningsljud och musik. Resultatet är harmoniska ljudrum som följer restaurangens identitet, adderar mervärde och förstärker känslan för gästerna.

Waipo, modern social dining i ljudsatt miljö. Foto: Elvira Jonsson

Waipo, modern social dining i ljudsatt miljö. Foto: Elvira Jonsson

Pong Lindhagen har olika ljudzoner som gör det möjligt att anpassa lokalen, till exempel till en konferens. Foto: Elvira Jonsson

Pong Lindhagen har olika ljudzoner som gör det möjligt att anpassa lokalen, till exempel till en konferens. Foto: Elvira Jonsson

line_red.png

Sandhamn Seglarhotell 

Sjönära ljuddesign. Det vackraste av skärgården, både inne och ute.

Bakgrund:

Sandhamn Seglarhotell är en skärgårdsklassiker med 219 bäddar som lockar gäster året runt. Hit kommer man för att koppla av eller för att konferera i marin miljö. På hotellet finns restaurang, flera barer, sea club, mötesrum och många andra utrymmen. På sommaren kommer gästerna med båt från hela skärgården, under vinterhalvåret är det mer företagsbesök och konferenser.

Utmaning:

Sandhamn Seglarhotell har aktivitet hela dygnet. Här gällde det att skapa ett funktionellt koncept som förstärkte den unika skärgårdsmiljön och lyfte in den sagolika naturen även inomhus. Lösningen var tvungen att vara lika tekniskt avancerad som estetiskt tilltalande för att inte förstöra den vackra inomhusmiljön.

Lösning:

Som alltid när vi tar fram koncept handlar det om att få in rätt ljud, på rätt plats, vid rätt tillfälle och till rätt person. I Seglarhotellets fall betyder detta att vi skapat ett ljudkoncept som fungerar för hela dygnet och som lyfter in den vackra, marina vykortsutsikten även på hotellets insida. Ljudarkitekturen förstärker sinnesintrycken och ger gästerna en ännu härligare upplevelse av vistelsen på hotellet. Oavsett var i lokalerna man befinner sig kommer ljudbilden att vara den samma. Systemet är flexibelt konstruerat för att lätt kunna anpassas till olika typer av ljudevent, artister, dj:s etc. Detta ställer naturligtvis höga krav och har krävt stort arbete med detaljerna. Hela 2, 5 km kabel har dragits bakom vägg. Oändligt många funktioner har byggts in i tekniken och allt har programmerats med den största precision. Vi har specialkomponerat playlists som kombinerar modern, urban loungemusik med inspelade naturljud, så att den svenska skärgården möter Europa. För att realisera de kreativa idéerna har vi genomgående arbetat med tekniskt avancerad och estetiskt tilltalande teknik från Bose. 

 

Café Å Lait

Parisisk miljö mitt i city. Att ostört ta en cappuccino i harmonisk miljö är en lyx du nu kan unna dig på Åhléns.

Bakgrund:

Café Å Lait är Åhléns egen cafékedja. Den första enheten öppnades 2013 på Åhléns City i Stockholm. Idag finns
kedjan även på Östermalmstorg, Fridhemsplan, Mall of Scandinavia samt i Halmstad, Uppsala och Linköping.

Utmaning:

Att hitta rätt ljudkuliss och skapa en lugn oas i en varuhusmiljö som annars kan vara både bullrig och slamrig. 

Foto: Åhléns

Foto: Åhléns

Lösning:

Vi arbetade fram ett ljudkoncept som ska ge besökaren intrycket av en parisisk stadsmiljö med både musik och specialkomponerade ljudeffekter. Ljudkonceptet gör lika mycket för den slutliga stämningen som tapeter, möbler och annan design. Tack vare den utvalda tekniken spelas ljudkulissen på både in- och utsidan. Resultatet är ett trevligt ljudrum som uppmanar till en stunds avkopplande lugn och ro innan shoppingen fortsätter. 

 

line_red.png

Uppdrag