Ljud- och doftdesign för Babor Store and Treatment Lounge

I juli öppnade Babor Store and Treatment Lounge på Humlegårdsgatan i Stockholm. I butiksdelen på övre plan sker rådgivning kring och försäljning av Babors egna hudvårdsprodukter och på nedre plan finns flera behandlingsrum, lounge med mera. Lexter har skapat ljuddesign anpassad efter de olika funktioner som ryms i lokalerna. Ljudinnehållet är producerat utefter intensitet och känsla för respektive yta. I behandlingsrummen kan kunden själv välja mellan tre ljudproduktioner: De-stress, Ambience och Energy, för att skapa den önskade stämningen i rummet. Entrén har doftsatts och adderar en förnimmelse av cederträ till det första intrycket. Här kan du läsa mer!

Ljuddesign i NK:s detaljrika skyltfönster

NK:s höstkampanj, som nu finns att se i skyltfönstren i varuhusen i Stockholm och Göteborg, låter detaljerna få stå i fokus. Lexter står för ljuddesign i skyltfönstren med en ljudproduktion speciellt sammansatt för att skapa en ytterligare dimension till det visuella uttrycket och temat. Dekoren är designad och producerad av JoAnn Tan Studio. Lyssna på ett smakprov på ljudet här nedanför!

Lexter i podcasten Ljudministeriet

Ljudministeriet är en mycket intressant och välproducerad podcast om vår världs ljud, skapad av Timmie Strandberg. Nu har ett nytt avsnitt precis släppts - “Ljud som säljer” - och denna gång är Margareta Andersson från Lexter med och pratar om bland annat ljuddesign inom handeln. Lyssna på ett smakprov här nedanför eller på hela avsnittet här.

1200x1200bb-75.jpg

MUJI Flagship Store Sweden

I veckan öppnade MUJI sin Flagship Store i Sverige i varuhuset Åhléns City i Stockholm. MUJI som har över 900 butiker runt om i världen, är kända för sin stilrena design av bland annat vardagsföremål, heminredning och kläder. Lexter har skapat ljuddesignen för den nyöppnade butiken.

Sexfaldig nominering i International Sound Awards!

Idag kan vi stolt berätta att vi är sexfaldigt nominerade till International Sound Awards 2019 för vår ljuddesign på Gallerian och Swedbank. Vi har för respektive projekt tävlat i tre kategorier har blivit nominerade i samtliga! För Swedbank har vi skapat konceptuell ljuddesign och ljudmaskering och blivit nominerade i kategorierna Universal Design, Soundscapes and Ambient Sound och Noise Protection. För Gallerian har vi skapat audio brandad, konceptuell ljuddesign och blivit nominerade i kategorierna Audio Branding, Soundscapes and Ambient Sound och Audio Marketing. I och med nomineringarna har vi blivit tilldelade utmärkelsen "ISA Better Sound 2019" i samtliga kategorier och i september har vi chansen på högre valörer på prisutdelningen i Hamburg.

ISA2019.jpg

Historiska berättelser på Stockholms Centralstation

På Stockholms Centralstation kan du just nu uppleva Jernhusens nya utställning ”Res i tiden innan du reser”, där ljudduschar placerade över tre tidstypiska väntsalsbänkar spelar upp historier om tågstationen och järnvägen från tre olika tidsepoker. Under sommaren finns utställningen på Stockholms Centralstation och ska därefter etableras på flera orter runt om i landet. I utställningen, som är ett samarbete med Ingo Stockholm och Seizo, har Lexter producerat ljudinnehåll och stått för den ljudtekniska lösningen.

Accenture Interactive´s Memory Lane nominerad i Cannes Lions

Accenture Interactive har för Stockholm Exergi skapat ”Memory Lane”, världens första omvända AI röstassistent, med syfte att minska ensamheten bland äldre i Stockholm. I det här fallet är det assistenten som ställer relevanta frågor till personen och på så sätt skapas ett meningsfullt samtal och unikt historieberättande. Historierna konverterades till världens första bok medförfattad av människa och artificiell intelligens för att föra berättelserna vidare till kommande generationer. Lexter har varit med och spelat in intervjuer och står för ljudläggning och musik för lanseringsfilmerna skapade tillsammans med Paroll. Med Memory Lane blev Accenture Interactive en av de nominerade i Cannes Lions 2019.

Ljuddesignad utställning på Skoklosters Slott

Nu har Skoklosters Slotts nya basutställning, ”Drömmar om Skokloster”, öppnat. Tre rum av bländande prakt och glimrande skatter ur slottets historia har fått ljuddesign från oss, med gömda högtalare och stämningsfulla ljudproduktioner med musik, röster och miljöljud. Uppdragsgivare är Statens Historiska Museer.

Lexter en av pristagarna på Transform Awards 2019

Den 28 mars var det dags för tävlingen Transform Awards i London. Lexter var nominerade i kategorin “Best Use of Audio Branding” med ljuddesignen och audio brandingen på MOOD Stockholm och tilldelades under kvällen pris med valören brons. Detta var den tionde upplagan av tävlingen, som belönar utmärkande arbete och bästa praxis inom bl.a. varumärkesutveckling, och som anordnas av Transform Magazine.

Ljuddesignen på MOOD Stockholm består av 22 ljudzoner och över hundra ljudproduktioner som förstärker handelplatsens olika karaktärsdrag och kontrastrikedom och är en viktig del och ett kreativt verktyg till vardags såväl som vid kampanjer och säsonger. Du kan läsa mer här eller se en film här om konceptet.

Lexter_MOOD_Rityta 1 mindre.jpg

Tjejzonen skapar lyssnande som berör

Tjejzonen är en av Sveriges största stödorganisationer för unga tjejer mellan 10 och 25 år. Organisationen kommer dagligen kommer i kontakt med tjejer som upplever att vuxenvärlden inte lyssnar. Den 6-8 mars finns en fysisk tjejzon på Göteborgs Centralstation. Genom att stå under en riktad högtalare, en så kallad ljuddusch, kan man ta del av anonyma berättelser från tjejer som varit i kontakt med Tjejzonen. I ytan finns även möjlighet att träffa representanter från organisationen.

Efter deltagande i Jernhusens tävling Jernspiran har Tjejzonen vunnit exponeringsytan på Göteborgs Centralstation. Den fysiska tjejzonen har skapats i samarbete med PR-byrån FLB Europa. Lexter har bidragit med ljudtekniken och inspelningarna av berättelserna har gjorts i Lexters studio.